2008.09.11. Pięć Kontemplacji

Witajcie,
zastanówmy się w tym tygodniu nad "Pięcioma Kontemplacjami".

Jako zaczyn myślenia proponuję dwa teksty. Jeden to rozdział z książeczki Thaya "Bądź wolny tam, gdzie jesteś", a drugi to najnowsza wersja Kontemplacji, zauważona w tym roku przez Michaela w Plum Village.

~ o ~

Zauważyłem, że w Stanach Zjednoczonych, gdzie jest tyle pożywienia, mamy mało czasu na jedzenie. Jedzenie może być bardzo radosną czynnością i nie musimy jeść dużo, aby żyć w zdrowiu.

Kiedy biorę – czy to pałeczkami, czy widelcem – kawałek jedzenia, daję sobie czas, aby popatrzeć na niego przez chwilę. Ułamek sekundy wystarcza mi, aby uświadomić sobie, co za chwilę zjem. Jeżeli jestem naprawdę tu i teraz, poznaję natychmiast, czy to jest kawałek marchewki, fasolki czy chleba. Uśmiecham się do niego, wkładam do ust i przeżuwam, całkowicie świadom tego, co właśnie jem. Uważność jest zawsze uważnością czegoś; przeżuwam pożywienie tak, że jest we mnie życie, są radość, spójność, brak lęku. Po dwudziestu minutach czuję się nasycony – nie tylko fizycznie, ale również psychicznie i duchowo.

W Plum Village dajemy sobie dużo czasu na jedzenie. Każdy pięknie siada i czeka, abyśmy wszyscy mogli zacząć razem. Kiedy bracia lub siostry po twojej prawej i lewej ręce jedzą z uważnością, czujesz że wspierają cię w praktyce uważnego jedzenia.

Na początku każdego posiłku praktykujemy Pięć Kontemplacji.


Pięć Kontemplacji


Ten posiłek jest podarunkiem od całego Wszechświata, Ziemi, nieba i ciężkiej pracy.

Jedzmy tak, abyśmy zasługiwali na przyjęcie tego pożywienia.

Przekształcajmy nieuważne stany umysłu i uczmy się jeść z umiarem.

Przyjmujmy tylko takie pożywienie, które posila nas i zapobiega chorobom.

Przyjmujemy ten pokarm, aby urzeczywistnić drogę zrozumienia i miłości.


Pierwsza Kontemplacja uświadamia nam, że pokarm, który przyjmujemy, pochodzi bezpośrednio od Ziemi i nieba. Jest podarunkiem Ziemi, nieba i ludzi, którzy go przygotowali.

Druga Kontemplacja przypomina o tym, że powinniśmy zasługiwać na pokarm, który jemy. Być wartym naszego pożywienia – to jeść z uważnością, to być świadomym jego obecności i wdzięcznym za możliwość jedzenia go. Weźmy jako przykład strąk fasolki szparagowej. Ziemia i niebo potrzebowały na stworzenie go wielu miesięcy. Szkoda byłoby patrzeć na ten strąk i nie zauważyć cudu życia! Energia uważności może pomóc nam dostrzec, jak cudowne jest nasze pożywienie. Nie możemy sobie pozwolić na zagubienie się w naszych zmartwieniach, lękach czy gniewie – tych, które już minęły albo dopiero przyjdą. Jesteśmy tutaj dla tego pokarmu, bo ten pokarm jest tu dla nas. Tylko takie podejście jest słuszne. Jedzmy z uważnością, a będziemy warci i Ziemi i nieba.

Trzecia Kontemplacja mówi o rodzeniu się w naszej świadomości negatywnych skłonności; mówi o tym, aby nie pozwalać im zabierać nas gdzieś daleko. Musimy uczyć się jeść z umiarem, jeść właściwą ilość pożywienia. W Plum Village każdy z nas ma miskę - „narzędzie właściwej miary” - i za każdym razem, kiedy nakładamy sobie jedzenie, wiemy dokładnie, ile naprawdę potrzebujemy. Nieprzejadanie się jest bardzo ważne. Jeżeli jemy powoli i przeżuwamy bardzo uważnie, będziemy nasyceni. Właściwa ilość pokarmu jest taką ilością, która pomaga nam żyć w zdrowiu.

Czwarta Kontemplacja mówi o jakości pożywienia. Jesteśmy zdecydowani przyjmować tylko takie pożywienie, które nie zwiera toksyn szkodzących naszemu ciału i naszej świadomości. Zobowiązujemy się przyjmować tylko takie pokarmy, które utrzymują nas w zdrowiu i rozwijają nasze współczucie, a unikać pokarmów, które zawierają albo wprowadzają do naszego ciała trucizny i czynią nas mniej współczującymi. Na tym polega uważne jedzenie. Budda powiedział, że jeśli jesz w sposób niszczący twoją zdolność współczucia, to jakbyś jadł ciało własnego syna lub córki. Jedzmy więc tak, aby podtrzymywać w sobie zdolność do współczucia.

Piąta Kontemplacja uświadamia nam, że przyjmujemy pokarm, aby coś urzeczywistnić. Nasze życie powinno mieć cel. Celem tym jest pomagać ludziom mniej cierpieć, pomagać ludziom dotknąć radości życia. Kiedy w naszych sercach mieszka współczucie, kiedy wiemy że umiemy pomóc ludziom mniej cierpieć, nasze życie nabiera znaczenia. To jest bardzo ważny pokarm.

Jedna osoba może pomóc wielu żyjącym istotom. Siostra Chân Không pracowała przez wiele lat z sierotami, biedakami i głodującymi. Pomogła wielu tysiącom ludzi, dzięki jej pracy ludzie ci mniej cierpią. Daje jej to wiele radości i nadaje jej życiu sens. To może dotyczyć nas wszystkich, gdziekolwiek i kiedykolwiek. Wypowiedzenie kilku słów może zmniejszyć cierpienia innej osoby i nadać sens naszemu życiu. Możemy to robić gdziekolwiek.

Kiedy czujesz, że twoje życie ma sens, szczęście staje się rzeczywistością, a ty stajesz się bodhisattwą tu i teraz. Bodhisattwa to ktoś noszący w sobie współczucie, ktoś zdolny przywołać uśmiech na usta innej osoby albo pomóc jej mniej cierpieć. Każdy z nas jest do tego zdolny.

~ o ~


Pięć Kontemplacji
(nowe)


Ten posiłek jest podarunkiem od całego Wszechświata, Ziemi, nieba, licznych istot żyjących i ciężkiej, z miłością wykonywanej pracy.

Obyśmy jedli i żyli w uważności – tak, abyśmy zasługiwali na przyjęcie tego pożywienia.

Obyśmy zauważali i przekształcali nasze niezdrowe twory mentalne, a szczególnie łakomstwo, ucząc się jeść z umiarem.

Obyśmy kultywowali nasze współczucie, jedząc w sposób zmniejszający cierpienia istot żyjących, chroniący naszą planetę i odwracający proces globalnego ocieplenia.

Przyjmujemy ten pokarm, aby karmić nasze braterskie i siostrzane relacje, aby budować Sangę i karmić nasz ideał służenia wszystkim istotom żyjącym.