Wielu Wietnamczyków doświadczyło szczególnych cierpień wojennych, a wiemy, że wojna wiąże się z dużym okrucieństwem. Podczas wojny w Wietnamie amerykańscy agenci torturowali wietnamskich partyzantów w celu uzyskania informacji. Zadaniem CIA, Central Intelligence Agency, jest zbieranie informacji. Ale czy takie metody są naprawdę inteligentne? Inteligencja ma związek z mądrością, ze zrozumieniem. Bez zrozumienia nie będziesz mógł współczuć. Jakakolwiek przemoc, którą stosujemy wobec drugiego człowieka, jest w rzeczywistości aktem przemocy wobec samego siebie. Jeżeli nie zrozumiesz tej podstawowej prawdy, to będziesz cierpiał coraz bardziej i bardziej.
Kiedy jesteś ofiarą tortur, bardzo trudno jest nie odczuwać gniewu wobec tych, którzy cię skrzywdzili. A amerykańscy weterani głęboko cierpią z powodu tego, że zabijali i okaleczali ludzi. Jak możemy pomóc zarówno ofiarom, jak i sprawcom przemocy? Poprzez myślenie o współczuciu, myślenie o miłości. Możemy spojrzeć oczami miłości na osobę, która sprawia, że cierpimy: „Ten człowiek przede mną, pomimo tego, że uczynił okrutne rzeczy przeciwko mnie i innym, mimo że stracił kontakt ze swoim człowieczeństwem, sam jest ofiarą przemocy i okrucieństwa. Będę praktykował, aby móc zobaczyć go oczami miłości i pomóc mu wejść w kontakt z jego człowieczeństwem”.
Bez współczucia i miłości zostaniesz przytłoczony gniewem i nienawiścią do osoby, która cię skrzywdziła. Są tacy, którzy są tak okrutni, którzy zrobili tak straszne rzeczy, że nie możecie uwierzyć, że są ludźmi. Jest wielu takich ludzi na świecie, w Ameryce Południowej, w Ameryce Północnej, w Afryce, w Europie, na Bliskim Wschodzie, w Azji, wszędzie. Możecie pomyśleć, że gdybyście mieli broń w ręce, zastrzelilibyście kogoś takiego właśnie wtedy i tam. Ale czy zastrzeliłbyś Buddę? Wiemy z Sutry Lotosowej, że każdy ma w sobie nasiono stanu Buddy. I wiemy, że łączenie nienawiści z nienawiścią, łączenie przemocy z zemstą i odwetem nigdy nie doprowadzi do końca nienawiści i przemocy. Miłość jest jedyną siłą, która może chronić siebie i innych przed krzywdą.
Pierwszą rzeczą, którą zauważasz podczas praktykowania uważności współczucia, jest to, że przestajesz cierpieć. Kiedy masz już w sobie wystarczająco dużo energii współczucia i miłości, twoje serce staje się coraz większe i możesz objąć wszystko i wszystkich – nawet tych, których nazywasz swoimi wrogami. Kiedy możesz wejrzeć głęboko w swojego „wroga” i zobaczyć, że jest on ofiarą idei, pojęć i dezinformacji, warunków w jego własnym życiu, jego kulturze i społeczeństwie, wtedy pozostaniesz spokojny, twoje serce pozostanie otwarte, a ty będziesz miał większą szansę, aby pomóc mu wejść w kontakt z jego człowieczeństwem, z jego wrodzoną naturą Buddy i przemienić w nim nasiona nienawiści i przemocy.
Praktyka Awalokiteśwary pozwala nam słuchać i wnikać głęboko, aby zrozumieć. A ze zrozumieniem w naszych sercach rodzi się współczucie i wiemy, co mamy robić, by pomóc.
Z ksiązki Thâya: "Otwieranie serca Kosmosu - wgląd w Lotosową Sutrę",
stanowiącej zbiór komentarzy do tej Sutry.